‘Sportpuber’ DKIJV viert 50-jarig jubileum

Laat onderaan je reactie achter!

DELFT – Op 6 april om klokslag 19.66 uur opende wethouder Sport Raimond de Prez met een ferme klap met de voorzittershamer officieel het 50-jarige jubileum van de Delftse KunstIJsbaan Vereniging (DKIJV). Dit vond plaats onder grote belangstelling van vele leden jong en oud, twee leden van het eerste uur: erelid Theo Dessens en Martin van Veen en secretaris/penningmeester van de Sportraad Delft, Guus Heemskerk.

DKIJV werd vijftig jaar geleden opgericht door enkele fanatieke schaatsers van de Technische Universiteit Delft die niet langer genoegen namen met af en toe schaatsen op natuurijs. Ze wilden regelmatiger de ijzers onderbinden. Om toegelaten te worden op het snelle ijs van de Jaap Edenbaan in Amsterdam tijdens het KNSB-uur moest men lid zijn van een schaatsvereniging. Op 6 april 1966 werd daarom DKIJV opgericht. Vervolgens reisde wekelijks een bus vanuit het Delftse naar Amsterdam om de schaatsers naar hun training te brengen. De sportieve resultaten bleven niet lang uit. DKIJV-ers deden mee met vele EK’s, WK’s en twee keer met de Olympische Winterspelen. Het wereldrecord op de 3000 meter is vier jaar lang in handen geweest van een DKIJV-lid Thomas Bos.

De afgelopen 50-jaar heeft DKIJV zich ontwikkeld tot een allround schaatsvereniging met 440 leden. Je kunt er terecht voor shorttracken, langebaan-, kortebaan- en marathonschaatsen. Tijdens de zomerperiode wordt drie keer in de week lesgegeven in inline-skaten, worden droogtrainingen gegeven en verkennen verschillende leden samen op de fiets de polder. Van jong tot oud, van jeugdschaatser tot lid van de ANCO-selectie, iedereen voelt zich thuis bij deze echte familievereniging. Ook organiseert de vereniging, samen met andere schaatsverenigingen uit de regio, jaarlijks een zeer succesvol jeugdkamp, trainingskampen, deelname aan toertochten, in Nederland en daarbuiten.

De voorzitter van DKIJV, Winand de Fraiture sprak op 6 april de vele leden toe die naar de opening van het jubileumjaar waren gekomen en bedankte de sponsoren, en met name hoofdsponsor ANCO voor het vertrouwen in de vereniging. “Zonder hen is het niet mogelijk om een gezonde vereniging te runnen.” De vereniging zou ook niet zo floreren zonder de ruim honderdvijftig jeugdleden dit op zaterdagavond van 18.30 tot 19.30 op de Uithof het schaatsen onder de knie proberen te krijgen, de oudere garde die op zaterdagochtend om 7 uur al op het ijs staan en de junioren, senioren en masters die wekelijks tijdens de diverse trainingsuren hun rondjes rijden, tot de shorttrackers die de kleinere baan bevolken. “Samen zijn we DKIJV en maken de vereniging tot een succes. Laten we er nog vele mooie en sportieve jaren aan toevoegen.”

Vervolgens gaf hij het woord aan wethouder Raimond de Prez. Hij vertelde dat Delft een ontzettend sportieve stad is met bovengemiddeld veel sportverenigingen. Velen daarvan gaan al jaren terug. DKIJV is met haar 50 jaar nog een jonkie, een ‘sportpuber’. Hij feliciteerde DKIJV met haar 50-jarig bestaan en nam vervolgens de voorzittershamer ter hand en opende het jubileumjaar.

Wie jarig is, trakteert! Guus Heemskerk, secretaris/penningmeester van de Sportraad Delft, verrichtte vervolgens de loting van een skeeler- en schaatsabonnement en een prachtig paar SpeersSkate schaatsen. Het komende jaar zal elke maand een leuke jubileumactiviteit plaatsvinden. Daarover zal via de website worden gecommuniceerd. Al met al belooft het een prachtig jubileumjaar te worden voor de Delftse KunstIJsbaan Vereniging.

Kijk voor meer informatie over de jubileumactiviteiten en DKIJV, op www.dkijv.nl.

Laat een reactie achter